Pomoč osebam z avtizmom in AS

V družinah z otrokom oz. mladostnikom z avtizmom je eden večjih izzivov postavljanje razmejitev. S pomočjo razmejitev lahko starši in otroci spodbujajo drug v drugem najboljše. Drug drugemu pomagajo rasti in zacveteti.

Kaj je Aspergerjev sindrom? 

Aspergerjev sindrom je razvojna motnja, ki sodi v skupino motenj avtističnega spektra (MAS). Glavne značilnosti Aspergerjevega sindroma so:

  • pomanjkanje empatije (nezmožnost vživeti se v čustva drugih),
  • naivna, neprimerna, enostranska interakcija (enosmerni govor),
  • nezmožnost ali majhna sposobnost sklepanja prijateljstev,
  • slaba sposobnost neverbalne komunikacije,
  • izrazita zatopljenost v določene teme (izrazit hobi/zanimanje),
  • slabe motorične spretnosti.

Poleg teh se pogosto pojavlja tudi:

  • perfekcionizem v smislu, da oseba ne želi delati napak (zato včasih ne govori, ne odgovarja na vprašanja ali ne zapiše odgovora),
  • izjemen občutek za poštenje in huda reakcija na “krivico”,
  • iskrenost,
  • oseba ima dva obraza; enega v šoli, drugega doma (Dr. Jekyll and Mr. Hyde),
  • senzorna preobčutljivost (zvok, vonj, dotik, itd.),
  • neharmonične umske sposobnosti (na enih področjih pred vrstniki močno zaostajajo, na drugih jih izjemno presegajo),
  • slabo razumevanje humorja,
  • slab očesni stik in nenavadna mimika obraza,
  • dobesedna interpretacija in slab občutek za metafore/jezik (pogosto jim gre angleški jezik bolje od slovenskega),
  • vizualni način razmišljanja (pri učenju jim pomaga vizualno gradivo),
  • dober dolgoročni spomin,
  • glasno razmišljanje,
  • težave pri razumevanju in izražanju čustev,
  • nenavadne/duhovite pripombe in nenavaden pogled na svet in drugo.

Osebe z Aspergerjevim sindromom imajo pogosto tudi druge pridružene motnje kot so disleksija, motnja pozornosti in hiperaktivnosti (ADHD), težave z motoriko, selektivni mutizem, skotopični sindrom, apraksija in druge.

Aspergerjev sindrom in socialne veščine

»Obstaja svet nevrotipičnih in svet ljudi z avtističnim spektrom. Naša perspektiva in razumevanje – prav naš proces razmišljanja – je tako zelo drugačen od vašega, in vendar se od nas zahteva, da smo v skladu z vašimi določenimi pravili. Vam so družbeni dogovori prirojeni. Nam niso. Če me prosiš, naj opredelim nenapisana družbena pravila, ki pomagajo ali pa nas ovirajo pri oblikovanju odnosov, je podobno, kot če bi me prosili, naj napišem knjigo o nenapisanih pravilih ljudi v Franciji. Jaz nisem Francoz; nisem bil rojen v tej kulturi in ne poznam njihovih pravil. In podobna logika velja tukaj«, razloži Sean Barron v knjigi The unwritten rules of social relationships, ki jo je napisal z eno od najbolj znanih visoko-funkcionalnih avtistk Temple Grandin.

    Kako lahko pomoč z umetnostjo pomaga otrokom in mladim z Aspergerjevim sindromom?

     

    Vse zgoraj naštete primanjkljaje je mogoče prepoznavati, razumeti, sprejeti in skladno z otrokovim razvojem (fizičnim, psihičnim, čustvenim) tudi razvijati nove vzorce vedenja tudi s pomočjo umetnosti. Pri delu z otroki in mladimi uporabljamo različne tehnike in metode:

    • EBL (emerging body language),
    • igre vlog in improvizacije,
    • pisanje in pripovedovanje zgodb,
    • izražanje čustev s pomočjo glasbe, giba/plesa, petja, risanja, gline,
    • učenje s pomočjo posnetkov oz. “video modeling”,
    • sporazumevanje s pomočjo različnih komunikatorjev,
    • vokalizacije, tehnike dihanja in sproščanja (mindfulness).

    Spoznajmo se!

    Kliknite spodnji gumb in mi po elektronski  pošti pošljite povpraševanje po prostem terminu. Odgovorim vam v najkrajšem možnem času.